De Molen Tsarina Esra Imperial Porter (vuosikerta 2007) - another klassikko de Molenilta, huikea olut. Yllättävää samankaltaisuutta Närken Kaggenin kanssa. Molemmat ovat oluita joissa on ihan kaikkea, mutta silti ovat samalla häkellyttävän juotavia.
Itse pidin eilen De Molenin Hel & Verdoemenistä sangen huikeana myös, todella monimuotoinen ja vahva-arominen imperial stout, jota mielelläni maistelisin useamminkin. Lisäksi varsin maukkaat saman panimon Ruig & Rood (maailman ensimmäinen "imperial irish ale") sekä puupalttoossa toimitettu Bommen & Granaten löysivät juojansa.
P.S. Konttorissa pommit ja kranaatit kustansivat vain 38 euroa, verrattuna Pikkulinnun kymppiä kalliimpaan hintaan... lieköhän Markulle käynyt kömmähdys hinnoittelun suhteen?

(02.12.2008 07:21)Euphemos Kirjoitti: [ -> ]P.S. Konttorissa pommit ja kranaatit kustansivat vain 38 euroa, verrattuna Pikkulinnun kymppiä kalliimpaan hintaan... lieköhän Markulle käynyt kömmähdys hinnoittelun suhteen? 
Ehkä Markku otti takaisin nyt sen Nøgne #100:n tapauksen (hinnastossa 7,50 - normihinta 12,00)
Vain pienen tilkan B&G:tä maistoin (torstaina), ja vakuutuin siitä ettei muutamaan vuoteen kannata omassa kellarissa viihtyvää pulloa avata.
Konttorissa Nøgne #100 16€/plo - Markulla 7,5€
Eilen oli kyllä uran parhaita ellei jopa paras maistelupäivä. Illan ensimmäinen kohokohta oli Euphemoksen ja muutaman muun kera Konttorilla suoritettu de Molenin tuotteiden maistelu. Varsinkin Hel & Verdoemenis oli loistava. Bommen & Granaten vaatisi vielä pitkän kypsytyksen ollakseen parhaimmilaan, hyväähän se nytkin kyllä oli. Vinkkinä Sepolle, avaa kellarissasi oleva pullo 50-vuotisjuhliesi yhteydessä... Hinnoittelusta senverran, että Konttorin Heidi kertoi hinnoitelleensa jotkut Molenit normaalia halvemmiksi, siitä johtunee Konttorin ja Pikkulinnun hintaero Bommen & Granatenissa.
Konttorin jälkeen oli ohjelmassa Sammonkatu Tasting Hannikun ja Jukkabron kanssa. Ekat 8 olutta olivat perus saksalais/itävaltalais/tanskalaista kamaa. Ainoa maininnan arvoinen on Marian meille Thistedissä antama Kalles Bryghus Dark Ale. Mielenkiintoinen konsepti, Kalle tekee pohjois-Jyllannin leirintäalueilla myytävää olutta (joka leirintäalueella eri etiketillä). Oikein mukava tuote, kelpaa tanskalaisten telttailla.
Illan toinen kohokohta oli neljän Henrik Papsoelta saadun Amager Bryghusin tuotteen maistelu. Henrikiltä näyttää olevan todella hyvät suhteet Amager Bryghusiin, sillä normaalisti maistamiamme oluita ei saa pullotavarana lainkaan (hyviä suhteita kuvaa Amagerin Henrikille tekemä nimikko-olut Hr. Papsö). Maistellut Honning Porter, Festival IPA, Old Imperial ja Krogsaa olivat panimon tuotteita parhaasta päästä. Varsinkin 12.8% imperial stout Krogsaa lämmitti mieltä vielä aamulla herätessäkin (tosin aiheutti kyllä päänsärkyäkin).
Hel & Verdoemenis tulee olemaan mun ensimmäinen De molen, korkkaan vasta jouluna kun funailin, että se on tarpeeks juhlallinen jaettavaks veljien kans. Joulukuu on kiusausten aikaa kun on jemmassa olutta aattoa ja joulupäivää varten, mutta ei yhtään juotavaksi matkalla sinne. Parivuotinen Westy 12 ja tuore kasi, Mikkeller black hole ja kaikkea muuta kivaa odottaa loputtomalta tuntuvan ajan päässä. Veljien yo-juhlien päätteeksi sentään avataan dark horizonit, eilen lipsuttelin ja liukastelin viisi hylsyä kourassa kotiin päin loskakelillä. Viimeistä kahvikuppiakin nyt tyhjennän, on ankeat ajat.
Itse olen sitä mieltä että Bommen & Granaten oli jo nyt tässä varhaisessa iässä loistava olut, mutta olenkin kallellani makeaan päin. Kiitos Jukalle ja muille pullon jakamisesta. Itse en olisi saanut päähääni maksaa tuota hintaa : P
Riedenburger Gluten frei oh6gdx:n 30-vuotissynttärien kunniaksi!
Huvila Black Door H.O.D.A ei sitten toimi edes suolattomien maapähkinöiden kyytipoikana mulla. Hyvin kaunis pitsi lasissa ja äärimmäisen humalainen olut. Ei tätä ihan joka päivä tohtis ottaa

Xatec Xantho meni äsken ja ihan ilman irvistelyä. Hyvä perustsekki, jota voisi juoda useammankin illan aikana. Mukavaa, että oluiden maistelun ilo on palannut. Vähän aikaa tuntui siltä, että veti oluita liukuhihnalta ja nautti vain yli 40 pisteen oluista. Nyt osaa arvostaa taas jokaista olutta hienona omana tuotteenaan, esimerkkinä toimikoon vaikka tämä Zatec Xantho.