Eggenberg Tmavy näyttää olevan parin vaalean vaihtoehdon kanssa Kopparbergin osastolla HBF:ssä. Eipä siis vaadi suuria ennustajan lahjoja jotta voi veikata että nämä vaaleatkin veljekset tulevat marketin hyllylle jos tumma on jo havaittu siellä.
Tänä iltana tuli maistettu tällaisen kvartetin;
--Fuller's 1845
--Jacobsen Golden Naked Christmas Ale (ehkä liian makea mulle) (miks tää ei näy Alkon www-sivuilla kun sieltä mä sen ostin?)
--Nokian Talvi
--Nokian Året Runt
justy303 Kirjoitti:--Jacobsen Golden Naked Christmas Ale (ehkä liian makea mulle) (miks tää ei näy Alkon www-sivuilla kun sieltä mä sen ostin?)
Koska se on jo käytännössä poistunut alkon valikoimista.
Shepherd Neamen Early Bird. Mukava tuttavuus, raikas ja virkistävä. Olisi voinut toisenkin pullon ostaa. Tämä ja saman panimon Late Red ovat maitokauppakausioluiden kärkeä.
Ridgeway Oxfordshire Blue. Ruuan kanssa join. Oikein miellyttävä, joskin humalointia olisi saanut olla hieman enemmän. Tykkäsin enemmän viimeviikkoisesta Fuller'sin ESB:istä.
Minusta blue oli suorastaan ylenpalttisesti humaloitu.
Rankan olutviikonlopun päätteeksi maistuu sunnuntaipäivän ainoa olut, 12/2006 pantu Orval. Nimikkolasissa ja vaimon kanssa jaettuna, toki...
Viikonlopun makuaisteja treenanneena maistettiin tänään peräjälkeen
Innis & Gunn Oak Aged Beer ja
Innis & Gunn Rum Cask. Normiversio tuntui saaneen lihaa luiden ympärille, eli runko/mallaspohja vaikutti tukevammalta kuin viimeksi maistaessa. Voimakas vaniljaisuus ja charmantti tammisuus viehättivät.
Rum Cask versio ei tuoksunsa puolesta ollut yhtä herkullinen, vaan vaniljaisuuden vallan oli syrjäyttänyt aavistuksen alkoholimainen rommi(rusina). Maun alun rommimaisuus muuntui pehmeän öljymäisen vaniljaiseksi toffeeksi, jota ei olisi oikein malttanut edes nielaista. Maussa alkoholia ei havainnut, mutta antoi pientä lämmikettä loppupuolella.
Kumpikaan oluista ei lukeudu mielestäni temppu- eikä extreme-olut sarjoihin, vaan omaperäisiin tyylikkyyksiin, joissa molemmissa sopivan alhainen hapokkuus. Siinä missä normaali Oak Aged tuntuu hyvältä sessio-oluelta, ei Rum Caskia tee mieli yhtä pulloa enempää juoda, ja senkin voisi ihan hyvin jakaa. "Kevytviski" määritelmä pätee ehkä hieman Rum Caskiin (kevytrommina tietenkin), mutta Oak Aged pysyy varsin selkeänä bitterinä, vaikkakin positiivisen erikoisena sellaisena.
Varaston viimeinen maitokaupasta hankituista ja säästellen nautituista
Snake Dog IPA:sta. Tätä tulee ikävä jos näitä ei pian ilmaannu Alkon hyllyille!

Nögne Ö imperial stout odottelee. Nam.