A.le Coqin joulu portteri. Ensimmäistä kertaa maistan.. ja viimeistä. Olen suuri portterien ja stouttien ystävä, mutta tämä ei kyllä maistunut hyvältä. Jälkimaku tuntui aluksi ihan kohtuulliselta, eikä tuoksukaan ollut huono, mutta mitä enemmän olutta joi, sitä enemmän se alkoi tökkimään.
Chimay Blue. Olipas erikoista, miten selkeä alkoholin maku ei ollut yhtään pistävä tai epämiellyttävä, vaan teki oluesta mielenkiintoisen ja persoonallisen. Tätä tulee lasista löytymään varmasti uudestaankin

Kossua. No ei, se oli vitsi.
Äsken nautin 20-vuotiasta Pedro Ximenez -tyyppistä sherryä. Tämän vuorokauden aloitinkin sitten hieman, höm, maanläheisemmällä juomalla: lasissa uiskentelee Sierra Nevadan Pale Ale.
Ei tässä sen kummempia.
Halonhakkuu-operaation päätteeksi raikkaan maltainen jenkkilän edustaja "Miller Genuine Draft", jota ei muuten taida löytyä Olutoppaan sivuilta. En ainakaan minä löytänyt. Ei sillä, että tämä nyt jotenkin tajunnan räjäyttävä olisi, samaa kastia Suomi-lagereiden kanssa, ehkä hieman reilummin humaloitu. Annan 19 pistettä.
Ruuanlaitto-oluena siemailen Snake Dog IPA:aa. On se vaan hyvää!
Siemailen tässä vähän liian makeaa Bavaria Rediä (7,9%). Äsken siemailin Wirun Talveölun. Virhetuoksuinen

Ei mikään mielenkiintoinen. Näitä ennen siemailin Kapittel Dubbelin, joka sekin oli pettymys. Muistelin sen olleen lähellä R8:a, mutta olikin aika tunkkainen. Otetaan vielä joku malja Spursin ekalle vierasvoitolle.

Maistettavana Saku abbey. Veikkaisin että tämä olut jakaa mielipiteet, itse pidin mausta joka oli mausteinen, makea ja mieleeni tuli myös kataja/havupuut..
Pakko vielä lisätä sen verran että.. Olut ei ollut yhtään samantyylinen kuin muut belgialaiset alet joita olen maistanut, mutta se oli kuitenkin niin erikoinen että pidin siitä. Olisiko tämä nyt sitten eestiläinen ale?
Pisteitä tälle ropisi 31.
Paraikaa Hartwallin Classic 1836 Chocolate Portteria maistelen. Tuoksu on varsin karamellimaisen suklainen. Eli tuoksu on kyllä luvattu ja hyvä mielestäni. Paras Classicci sarjassa ja pesee ainakin portterin mennen tullen. Ehkä hiilihappoa vähän liikaa että pääsisi makuun paremmin kiinni.
Paketti oli kyllä hintava ja valintatalossa sijoitettuna ihan muualle kuin saattoi olettaa. Mukana tulee kaksi peruslasia logolla varustettuna.
Vähän offtopiccia, mutta onko nuo lasit tätä 0.44 l kokoa? Annoin jo palautetta Hartwallille, että mitä järkeä on lanseerata asiantuntevammalle olutharrastajalle suunnattu olut tällaisessa epästandardissa koossa, jolle ei ole mm. lasia. No nyt näemmä on

.
(Ja tiedän kyllä miksi nuo kummalliset koot on lanseerattu).
Raymond Kirjoitti:Vähän offtopiccia, mutta onko nuo lasit tätä 0.44 l kokoa? Annoin jo palautetta Hartwallille, että mitä järkeä on lanseerata asiantuntevammalle olutharrastajalle suunnattu olut tällaisessa epästandardissa koossa, jolle ei ole mm. lasia. No nyt näemmä on
.
(Ja tiedän kyllä miksi nuo kummalliset koot on lanseerattu).
Lasit on 0.4 l kokoa. Mittaviivoina siis 0.4 ja 0.33, tietty mahtuu lasiin just 0.5 ilman vaahtoa