Ultradélice d'Ecaussinnesilta, kovasti kandisokerilla ja mausteillakin höystetty olut. Ensimmäistä on kyllä minun makuuni liikaa. Parasta ennen on sijoitettu vasta vuoden 2013 puolelle joten voisihan tämä kuivua mukavasti.
Tänään minä ja
Meantime India Pale Ale koimme jotain erityistä. Juuri ennen oluen maistamista tulisi suihkussakäyntiä/kasvojenpesua välttää, mutta rutiinien takia niin taas kävi, vaikka olen todennut sen jälkeen oluiden ennen kaikkea tuoksuvan, mutta myös maistuvan vähemmän intensiivisiltä ja monimuotoisilta kuin mitä ne ”oikeasti ovat.” Niin kävi nytkin, sillä alussa ei erittäin vaisusta tuoksusta saanut oikein muuta irti kuin lievää maakellarimaisuutta ja pyöritellessä hieman hernettä. Itse oluen maku oli hädin tuskin kaivettavissa tämän alta. Itse maku – varsin vaisu sekin – tuntui pohjautuvan enemmän pehmeään maltaaseen, jossa humalointi oli aiemmin maistamiani IPA-oluita paljon enemmän taustalla, ei niinkään varsinaisessa maussa kuin kivassa pienessä purennassa. Vaan kuinka kävikään. Joka kulaukselta haju- ja makuaistit elpyivät ja herkistyivät ja olut tuli yhä maukkaammaksi, vahvemmaksi, monipuolisammaksi ja ennen kaikkea omaperäiseksi – piirre josta alun turruudessakin vihjeitä sai. Maltaassa tuntui ainakin yhdessä vaiheessa olevan toffeisuuden lisäksi jotain muuta hiukan karamellista. Humalointiastiaan taas tuntui heitetyn sitrushedelmien lisäksi pari muutakin etelän tuliaista, kuten mangoa ja ananasta.
Heikon alun jälkeen sain oikeastaan ensi kertaa kokea sen, kuinka omat aistit elpyvät maistamaan oluen enemmän sellaisena kuin se optimiolosuhteissa maistuisi. Pienien pullojen kanssa tällaista kehitystä ei oikein ehdi tapahtumaan. Osasyynä voi toki olla myös oluen avautuminen, kuten hienoissa viineissä – asia mistä en ole tosin liiemmin ”virallista tietoa” lukenut, mutta olutarvioinneista on voinut päätellä tämänkin ominaisuuden olueen kuuluvan.
Jos on oikeisiin arviointeihin (tuomarointéihin) matka, kannattaa ainakin jättää partavesi pois. Sattuneesta syystä allekirjoittaneella ei ole sellaista ongelmaa.... rajat putsataan sunnuntaisin ennen kirkkoon lähtöä, oli sitten tarvis eli ei.
Tulee tästä mieleen viime kesä, kun kävin (eräällä sinänsä antoisalla mökkireissulla) saunassa oluiden maistelun lomassa. Palattuani ihmettelin, kun kaikkien oluiden tuoksussa - ja osin maussakin - tuntuu voimakas kookoksen aromi, jota muut maistelijat eivät kuitenkaan havainneet. Noin kolmannen oluen kohdalla älysin haistaa kättäni, joka tuoksui voimakkaasti kookokselle käyttämäni suihkugeelin ansiosta. Meni arviot hieman uusiksi

.
Vasta rikospaikalta kotiutuneena nautin viileää Velvetiä.
Kyllä helvetissä velvetissä musta tuntuu, luokkansa ehdotonta parhaimmistoa.
Pitkästä aikaa Boddington´s pub alea. on muuten hyvää.
Kukon Portteria näkkileivän kanssa saunan jälkeen. Laitila(assa?) on kyllä tässä tapauksessa onnistunut.
Onnistuneen veneenlaskun (jäi siis kellumaan) kunniaksi korkkasin viimeisen pullon amerikan tuliaisista -- Moylans Hopsickle imperial IPA. Tämä voitti viime vuonna kultaa GABF:ssä (tupla-IPA:t), mutta ei kyllä mun listoilla pääse edes pistesijoille.
Hyvä esimerkki siitä, että "more is less" -- lopputulos on turhan raskas ja makea. Paksun rungon alta kyllä löytyy paljon huippu-IPA:n merkkejä, mutta ne jäävät kuitenkin taka-alalle. Jos nyt tämmöinen huttu on pakko tehdä, niin sen voi tehdä tyylilläkin - esim. Russian River Pliny the Elder tai Stone Ruination.
Kyllähän tätä silti mielellään juo..
Saunan jälkeen nautitun 'pakollisen' Kukko Pilsin jälkeen tuli testattua Nbron Skärgaars Porter ja Bombay Ale. Minun makuuni Porter oli parempi, mutta
kumpikin hyvää.
Tämä on selvästi Olutoppaan suosituin ketju, koska jokainen juo joskus..., sivu 40!
Lasissa on Laitilan Portteri, joka minun makuuni on erinomainen ja useammankin maistelun väärti. Tämä olut on esimerkillinen siksikin, että annoin Alkon maisteluraadille palautetta heidän maaliskuun uutuuslehdessä olleeseen arviointiin. Virkamiehistö suostui muuttamaan sanat "makean maltainen" (uutuusluettelo maaliskuu)termiksi "maltainen" (hinnasto kevät) ja "36 EBU" arvoksi "50 EBU". Joten kyllä Alkossakin ymmärretään asiakaspalautetta. Kaikkea ei ole vielä menetetty, kunhan Alkon listoille saadaan ensimmäinen Cantillon...