Lähetä vastaus 
Oikeinkirjoitus/kielioppisäännöt
Kirjoittaja Viesti
Joppo
Riihimäki
12 Toes Brewing Co.

Maine: 8
Viesti: #1
Oikeinkirjoitus/kielioppisäännöt
Ymmärrän toki, että joitain suunnattomasti häiritsee kielioppisääntöjen rikkominen, mutta itse olen ainakin käsittänyt, että tämä on vapaa foorumi.
Onko täällä tarkoitus puhua vapaasti oluesta, vai onko tärkeämpää puuttua muiden kielioppivirheisiin?
Moni OO:n käyttäjistä ei ole käynyt "kansakoulua" kummempaa, joten voiko heiltä odottaa täydellistä kielioppia?

Poistakaa ihmeessä, jos katsotte tämän ketjun turhaksi, mutta keskittykää itse asiaan!
24.05.2012 01:21
Vieraile käyttäjän kotisivulla Etsi kaikki tämän käyttäjän viestit Lainaa viestiä vastauksessa
Hayke
Rauma
Raters gonna rate
VOa 2010 & 2011

Maine: 28
Viesti: #2
RE: Oikeinkirjoitus/kielioppisäännöt
Mun mielestä on tärkeintä, että asia jota yrittää sanoa tulee selväksi. Eli en pidä tärkeänä / huomauttamisen arvoisena jos teksti ei satu kieliopillisesti olemaan oikein. Foorumit on kuitenkin sellaisia, joihin voi nopeastikin heittää jonkun jutun, eikä silloin mitään oikolueta tai jäädä miettimään pilkkujen paikkoja.

Reittausblogi - Maltaan mahtia ja humalan hekumaa
24.05.2012 07:24
Vieraile käyttäjän kotisivulla Etsi kaikki tämän käyttäjän viestit Lainaa viestiä vastauksessa
Raymond

Foorumivanhus

Maine: 22
Viesti: #3
Tottakai täytyy saada nalkuttaa harmittomista kielioppivirheistä, mihin muuhun sitä omia turhautumiaan purkaisi Smile.
24.05.2012 10:30
Etsi kaikki tämän käyttäjän viestit Lainaa viestiä vastauksessa
Tunkki
OKT-lähiö
I am a rock!

Maine: 11
Viesti: #4
Paras olisi, jos ja kun kaikki opettelisivat kirjoittamaan oikein. Ei se niin vaikeaa ole. Keskittykää siellä koulun penkillä olennaisiin, funtsikaa niitä juttuja ja harjoitelkaa.

Kyllähän se antaa ihmisestä ensin jotenkin ohuemman mielikuvan, jos teksti on mitä sattuu ja kirjoitettu päin pärssettä.

Rivitalossa asuu paskiainen.
24.05.2012 15:57
Olutsieppo
Bergsta Brewery
Porvoo

Maine: 12
Viesti: #5
Älä löi, en ole hurrit!

In the progress of becoming a legend
24.05.2012 17:23
Hops and barley
Tampere
Kokenut

**

Maine: 2
Viesti: #6
Täydellistä kieltä en internet-foorumeilla enää osaa ihmisiltä odottaa. Sen sijaan alkaa kyllä risoa, jos joku suoltaa päivästä toiseen lukukelvotonta tekstiä. Se on yksinkertaisesti epäkohteliasta. Ainakin itse etsin näiltä foorumeilta tietoa ja inspiraatiota harrastuksiani varten, joten soisin sen olevan kohtuullisen ymmärrettävässä muodossa. Ymmärrän, että ihmisillä voi olla lukihäiriöitä yms., mutta voi sen oman tekstinsä silti lukea läpi. Mieluummin yksinkertaisia, luetavia lauseita, kuin jäsentelemätöntä tekstimasssaa, josta tuskin löytyy pilkkua viilattavaksi.
Tällä foorumilla en muistaakseni ole törmännyt vielä pahoihin tapauksiin. Itse olen elättänyt joskus itseni tuottamalla tekstiä ja tälläkin hetkellä kirjoitan paljon päivittäin. Virheitä tulee silti.
Edit. Sen sijaan sanomalehtitekstin suhteen olen yhä ehta kielioppinatsi. Kielen rapautuminen ottaa päähän ja jos ei ammattilaisetkaan enää osaa hommia, niin aika vaikea odottaa samaa foorumisteilta.

http://www.youtube.com/watch?v=iW9Y0jiKIzY
(Viimeksi muokattu: 25.05.2012 07:22, kirjoittaja Hops and barley.)
25.05.2012 07:15
DeGarre
Kanta-Häme
Mommilan kotipanimo

Maine: 39
Viesti: #7
No pilkuthan on usein kirjallisuudessa tyyli seikkoja mutta ne yhdys sanat...

Fermenting:
India Porter 1056
=====================
Conditioning:
Hefeweissbier 1055
25.05.2012 07:24
T. J. Uominen
Hki
Olutlistalegenda

Viesti: #8
Ei täällä mielestäni ole (ollut) kuin yksi kirjoittaja, jonka tajunnanvirtaa on joskus ollut vaikea seurata, ilman isoja kirjaimia ja kappalejakoja jne. Ei ole ollut vähään aikaan kirjuuttelemassa.

Asiaa (kirjoitustapoja) sivuten, olisi hyvä, jos keskusteluthread jatkuu luontevasti - ilman välikommentteja, niin ei liene tarpeellista siteerata kaikkia edellisiä viittä-kuutta keskustelua, vaan ottaa mukaan vain viimeisin "quote", jos sitäkään. Säästää bittejä, tallennustilaa ja bittiavaruusluontoa. Wink

- Muuten olen sitä mieltä, että 4,7%n "Berliinin muuri" on tuhottava
25.05.2012 09:28
Seilori
Espoo
Veteraani

Maine: 4
Viesti: #9
(25.05.2012 07:15)Hops and barley Kirjoitti:  Täydellistä kieltä en internet-foorumeilla enää osaa ihmisiltä odottaa. Sen sijaan alkaa kyllä risoa, jos joku suoltaa päivästä toiseen lukukelvotonta tekstiä. Se on yksinkertaisesti epäkohteliasta. Ainakin itse etsin näiltä foorumeilta tietoa ja inspiraatiota harrastuksiani varten, joten soisin sen olevan kohtuullisen ymmärrettävässä muodossa. Ymmärrän, että ihmisillä voi olla lukihäiriöitä yms., mutta voi sen oman tekstinsä silti lukea läpi. Mieluummin yksinkertaisia, luetavia lauseita, kuin jäsentelemätöntä tekstimasssaa, josta tuskin löytyy pilkkua viilattavaksi.
Tällä foorumilla en muistaakseni ole törmännyt vielä pahoihin tapauksiin. Itse olen elättänyt joskus itseni tuottamalla tekstiä ja tälläkin hetkellä kirjoitan paljon päivittäin. Virheitä tulee silti.
Edit. Sen sijaan sanomalehtitekstin suhteen olen yhä ehta kielioppinatsi. Kielen rapautuminen ottaa päähän ja jos ei ammattilaisetkaan enää osaa hommia, niin aika vaikea odottaa samaa foorumisteilta.

Heh, kielen rapautumien on nimenomaan näiden ammattilaisten aikaansaannosta. Katso millaista kieltä on tekstityksissä TVssä, ja miten siellä puhutaan. Parisuhteen kauniinpi osapuoli aina jaksaa sanoa näistä, mitkä siellä on väärin kirjoitettu tai sanottu. Ihan uutisankkureita myöten tehdään karkeita kielioppivirheitä.
25.05.2012 11:51
Brettanomyces
Helsinki
Legenda

Viesti: #10
Se voi hyvin olla sitäkin, että nykyisin ei ainakaan kirjoja enää pahemmin oikolueta, joten valmis painotuote on usein tupaten täynnä mitä erilaisimpia kirjoitus- ja kielioppivirheitä - kustannussyistä tietenkin.

Kuulemma kirjoitetun kielen taso romahti itänaapurissa samalla, kun kommunismikin romahti. Ennen siellä oli pakko oikolukea jutut moneen kertaan lähinnä poliittisista syistä, mutta samalla fiksattiin kieliasukin moitteettomaan kuntoon. Enää ei.
(Viimeksi muokattu: 25.05.2012 12:35, kirjoittaja Brettanomyces.)
25.05.2012 12:34
Lähetä vastaus