Hops and barley
Tampere
Kokenut

Maine: 2
|
RE: Oikeinkirjoitus/kielioppisäännöt
Täydellistä kieltä en internet-foorumeilla enää osaa ihmisiltä odottaa. Sen sijaan alkaa kyllä risoa, jos joku suoltaa päivästä toiseen lukukelvotonta tekstiä. Se on yksinkertaisesti epäkohteliasta. Ainakin itse etsin näiltä foorumeilta tietoa ja inspiraatiota harrastuksiani varten, joten soisin sen olevan kohtuullisen ymmärrettävässä muodossa. Ymmärrän, että ihmisillä voi olla lukihäiriöitä yms., mutta voi sen oman tekstinsä silti lukea läpi. Mieluummin yksinkertaisia, luetavia lauseita, kuin jäsentelemätöntä tekstimasssaa, josta tuskin löytyy pilkkua viilattavaksi.
Tällä foorumilla en muistaakseni ole törmännyt vielä pahoihin tapauksiin. Itse olen elättänyt joskus itseni tuottamalla tekstiä ja tälläkin hetkellä kirjoitan paljon päivittäin. Virheitä tulee silti.
Edit. Sen sijaan sanomalehtitekstin suhteen olen yhä ehta kielioppinatsi. Kielen rapautuminen ottaa päähän ja jos ei ammattilaisetkaan enää osaa hommia, niin aika vaikea odottaa samaa foorumisteilta.
http://www.youtube.com/watch?v=iW9Y0jiKIzY
|
|
| 25.05.2012 07:15 |
|
T. J. Uominen
Hki
Olutlistalegenda

Maine: 22
|
Ei täällä mielestäni ole (ollut) kuin yksi kirjoittaja, jonka tajunnanvirtaa on joskus ollut vaikea seurata, ilman isoja kirjaimia ja kappalejakoja jne. Ei ole ollut vähään aikaan kirjuuttelemassa.
Asiaa (kirjoitustapoja) sivuten, olisi hyvä, jos keskusteluthread jatkuu luontevasti - ilman välikommentteja, niin ei liene tarpeellista siteerata kaikkia edellisiä viittä-kuutta keskustelua, vaan ottaa mukaan vain viimeisin "quote", jos sitäkään. Säästää bittejä, tallennustilaa ja bittiavaruusluontoa.
- Muuten olen sitä mieltä, että 4,7%n "Berliinin muuri" on tuhottava
|
|
| 25.05.2012 09:28 |
|
Seilori
Espoo
Veteraani

Maine: 4
|
(25.05.2012 07:15)Hops and barley Kirjoitti: Täydellistä kieltä en internet-foorumeilla enää osaa ihmisiltä odottaa. Sen sijaan alkaa kyllä risoa, jos joku suoltaa päivästä toiseen lukukelvotonta tekstiä. Se on yksinkertaisesti epäkohteliasta. Ainakin itse etsin näiltä foorumeilta tietoa ja inspiraatiota harrastuksiani varten, joten soisin sen olevan kohtuullisen ymmärrettävässä muodossa. Ymmärrän, että ihmisillä voi olla lukihäiriöitä yms., mutta voi sen oman tekstinsä silti lukea läpi. Mieluummin yksinkertaisia, luetavia lauseita, kuin jäsentelemätöntä tekstimasssaa, josta tuskin löytyy pilkkua viilattavaksi.
Tällä foorumilla en muistaakseni ole törmännyt vielä pahoihin tapauksiin. Itse olen elättänyt joskus itseni tuottamalla tekstiä ja tälläkin hetkellä kirjoitan paljon päivittäin. Virheitä tulee silti.
Edit. Sen sijaan sanomalehtitekstin suhteen olen yhä ehta kielioppinatsi. Kielen rapautuminen ottaa päähän ja jos ei ammattilaisetkaan enää osaa hommia, niin aika vaikea odottaa samaa foorumisteilta.
Heh, kielen rapautumien on nimenomaan näiden ammattilaisten aikaansaannosta. Katso millaista kieltä on tekstityksissä TVssä, ja miten siellä puhutaan. Parisuhteen kauniinpi osapuoli aina jaksaa sanoa näistä, mitkä siellä on väärin kirjoitettu tai sanottu. Ihan uutisankkureita myöten tehdään karkeita kielioppivirheitä.
|
|
| 25.05.2012 11:51 |
|